10.1. Organisatieontwikkeling
In 2016 werkten we aan het verder professionaliseren van onze dienstverlening en het optimaliseren van werkprocessen. Zowel in het dagelijkse werk als in projecten werken we steeds meer integraal samen. Dit leidt tot meer efficiency, werkbeleving en het allerbelangrijkste; een betere dienstverlening voor onze huurders. We besteden veel aandacht aan persoonlijke ontwikkeling van medewerkers, teamontwikkeling en leiderschap. Dat dit effect heeft zien we terug in het medewerkersonderzoek dat 94,5% van onze medewerkers in 2016 invulde. Hieruit bleek dat bij Actium bevlogen en betrokken medewerkers werken, die vertrouwen krijgen en ruimte nemen om hun vakmanschap uit te oefenen, te leren en te innoveren. Ook van buitenaf kregen we complimenten voor onze aanpak. We werden in 2016 genomineerd voor de Noorderlinkaward; een prijs voor innovatieve organisatieontwikkeling. Helaas wonnen we de prijs niet, maar het gaf ons bevestiging over onze aanpak en een trots gevoel.
10.1.1. Samen werken aan kwaliteit van dienstverlening
De werkgroepen die in 2015 startten met verbetervoorstellen naar aanleiding van het klantonderzoek, zetten hun werk in 2016 voort. In deze werkgroepen zitten medewerkers die dagelijks klantcontact hebben, maar ook medewerkers van andere afdelingen. Hun frisse blik bleek heel nuttig. We leerden door deze manier van werken veel over elkaars werk en deelden kennis. Vanuit verschillende disciplines organiseerden we activiteiten en optimaliseerden we onze processen zodat we onze huurders inleving, duidelijkheid en zekerheid kunnen bieden. Aan het eind van het jaar leverden alle werkgroepen hun resultaten op. In hoofdstuk 5 zijn een paar van deze resultaten beschreven.
Verder organiseerden we dilemmabijeenkomsten. Alle medewerkers gingen in groepen met elkaar in gesprek over dilemma’s die ze tegen komen in hun dagelijkse werk. Zo delen we kennis, helpen we elkaar in het zoeken naar een oplossing en ontstaat er meer inzicht in elkaars werk.
Tijdens een ‘open podium’ vertelden collega’s elkaar welke mooie dingen ze meemaken in contact met huurders en tijdens grotere projecten, zoals een leefbaarheidsproject in de Molukse wijk en een proef met gasloos wonen. Zo delen we successen en trots met elkaar.
10.1.2. Heldere en herkenbare positionering: Actium opent deuren
In ons streven een klantgerichte organisatie te zijn, hebben we onderkend dat klantgerichtheid voor een groot deel gaat over houding en gedrag binnen onze organisatie. Het zijn twee kanten van dezelfde medaille. Je kunt naar de buitenwereld pas iets uitstralen en waarmaken, als je dat intern ook waarmaakt. Ook de werkgroep ‘Klantcontact’ heeft vastgesteld dat op dit vlak nog winst is te behalen bij Actium. De vijf kernwaarden uit het Ondernemingsplan leefden te weinig onder onze medewerkers.
Houding en gedrag
De afdeling communicatie heeft in nauwe afstemming met de werkgroepen en vele andere collega’s de kernwaarden vertaald naar een merkverhaal en merkbeloftes. Dit heeft geresulteerd in een werkdocument en een merkdocument: Actium opent deuren!
Het werkdocument omhelst onze interne beloftes aan elkaar: Zo werken wij samen bij Actium. Oftewel: Zo openen wij samen deuren. Tijdens een inspirerende bijeenkomst kregen de medewerkers het werkdocument in de vorm van een inspiratiemap aangeboden. Door verbindingen te leggen met de dilemmatrainingen en andere interne bijeenkomsten en ontwikkelingen, hebben we subtiel maar doeltreffend meer bewustzijn gecreëerd onder alle medewerkers. Dit draagt bij aan de gewenste cultuur.
Onze klantbeloftes
Het merkdocument beschrijft wie wij als organisatie willen zijn en wat klanten van ons mogen verwachten. Ook bevat het document acht beloftes aan onze klanten. Het merkdocument is uitgewerkt in een strategisch communicatieplan, waarin we laten zien hoe we intern en extern zichtbaar maken waar we voor staan en waar we op aangesproken willen worden.
Doorontwikkeling huisstijl en communicatiemiddelen
Het zichtbaar maken van onze positionering vraagt ook om een visuele doorvertaling in onze huisstijldragers. Alle communicatiemiddelen krijgen gefaseerd een metamorfose en worden tegelijk getoetst op inhoud en toon. In 2016 hebben we onder meer onze beeldbank, corporate advertenties, bouwborden, de nieuwe bussen in ons wagenpark, bewonersmagazine en diverse flyers en posters voorzien van een nieuwe look.